Koninklijke Philips

Opdrachtgever: Koninklijke Philips

Philips Center Amsterdam

De geschiedenis van Philips begon in 1891 toen Gerard Philips in Eindhoven gloeilampen begon te maken. Niemand had toen kunnen vermoeden hoe groot en bepalend dit bedrijf zou worden voor de Nederlandse economie. Tegenwoordig heeft het Philips zo’n 120.000 werknemers met een omzet van 24,2 miljard euro en een winst van 659 miljoen euro. In 2016 kende het bedrijf de bedrijfsonderdelen: Lighting, Consumer Lifestyle, Healtcare en Innovation Group & Services. Vanaf 2016 is ‘Lighting’ zelfstandig geworden en genoteerd op de aandelenbeurs.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam in de Breitnertoren. Vanuit een breed verandertraject dat ingezet werd om de organisatie een sterker, slanker en efficiënter profiel te geven, werd ook besloten het hoofdkantoor aan te passen. Brink Groep schrijft mee aan de bijzondere geschiedenis van Philips en adviseerde bij de ingrijpende renovatie van de Breitnertoren.

In 2012 werd gestart. Philips International gaf als huurder de opdracht het hele pand 3 sterren Breeam-NL proof te maken. Brink Management / Advies, onderdeel van Brink Groep, heeft alle maatregelen die daartoe nodig waren geformuleerd en uitgevoerd. In de zomer van 2013 is binnen planning en budget het project grotendeels opgeleverd.

Van twee torens naar één

De executive committee, alle corporate afdelingen en diverse designafdelingen waren gevestigd in twee kantoortorens in Amsterdam en een pand in Eindhoven. Brink Management / Advies voerde in samenwerking met Kontek, beide onderdeel van Brink Groep, een functioneel ruimtelijke, technische en financiële haalbaarheidsanalyse uit naar huisvesting van bovengenoemde afdelingen in één van beide torens in Amsterdam. Het tekort aan ruimte wat daarbij leek te ontstaan, werd ondervangen dankzij het door Philips in eigen huis ontwikkelde Work Place Innovation werkplekconcept. In samenwerking met de executive committee van Philips Electronics zijn aspecten als duurzaamheid en branding identity onderdeel gemaakt van de hernieuwde huisvesting.

Nieuwe werkomgeving binnen planning en budget in gebruik

Brink Management / Advies ondersteunde het dealmakingproces bij de nieuwe huurovereenkomst met de eigenaar van de Breitnertoren. Ook gaven we als projectmanager de ontwerp- en aanbestedingsfase vorm voor het upgraden van de bestaande gebouwinstallaties en het volledig vernieuwde interieur. Het projectmanagement bij de realisatiefase die volgde werd door ons ervaren als een uitdaging. We moesten ervoor zorgen dat medewerkers gedurende de intensieve renovatie probleemloos konden blijven werken in het gebouw.

Kenmerkend voor dit project zijn de uiterst korte doorlooptijd en de flexibiliteit bij integratie van steeds veranderende gebruikerswensen. Maar ook de actieve kostensturing en een doorlopende exploitatie tijdens de zeer grootschalige en intensieve verbouwing maken dit project uniek. De nieuwe werkomgeving is binnen planning en budget in gebruik genomen door de opdrachtgever.

Publicaties

Philips denkt verder dan schil en installaties

Duurzaam Gebouwd #27 | september 2014

Ook Duurzaam Gebouwd heeft de duurzame transformatie van het Breitner Center opgepakt als bijzondere voorbeeldcase. In dit artikel in het september nummer lichten Henk de Bruin, Senior Vice-President van Philips International en Richard de Lange, Senior Manager bij Brink Groep, dit bijzondere project toe.

Lees de volledige publicatie ›

‘Philips International kiest voor duurzaam hoofdkantoor’

In 2012 werd in de zomer gestart met de grootschalige renovatie van de Breitnertoren in Amsterdam. Brink Groep ondersteunde Philips International om het pand 3 sterren Breeam-NLproof te maken.

Lees de volledige publicatie ›

Voor meer informatie over Koninklijke Philips, neem dan contact op met:

Richard de Lange 06 51 14 68 75 r.de.lange@brink.nl